Behoud huidig NMBS-seniorenticket is cruciaal!

ACV-Transcom – Anders-actieven wil graag dat senioren het OV blijven gebruiken, zodat zij maatschappelijk niet in een isolement terecht komen. Wij vragen dat NMBS hierin haar maatschappelijke rol blijft spelen, het is een probaat middel tegen eenzaamheid, zeer goed voor het milieu, de verkeersveiligheid, het toerisme en cultuur .

Ouderen hebben zich jarenlang ingezet voor de samenleving; het is belangrijk dat zij hun mobiliteit blijven behouden; belangrijk voor hun ontwikkeling. Daarvoor is een betaalbaar, eenduidig en eenvoudig treinbiljet nodig, zoals het bestaande Seniorenbiljet. Voor ouderen best een regeling zonder gedoe met speciale tickets, voordeelkaarten of abonnementen.

Destijds heeft invoering van de het seniorenbiljet, ervoor gezorgd dat de treinen in de daluren niet meer halfleeg reden.

Huidig NMBS-voorstel voorziet dat senioren een heel stuk meer zullen betalen voor afstanden boven 36 km, men mikt méér op het gebruik van de trein op de korte afstand, maar vrijwel iedereen beseft dat men daarvoor eerder bus of de eigen wagen (als dit kan) gebruikt.

Heel concreet wil NMBS 40% korting voorzien op een standaardbiljet, een rit langer dan 36 km wordt dan wel duurder: zoals bv. Antwerpen-Oostende X3.  Hoe ga je daarmee ooit de doelstelling bereiken van het beheerscontract: 30 % meer reizigers tegen 2032 ?

NMBS geeft in een eigen Ptp-presentatie gesteld, dat senioren minder gevoelig zouden zijn voor prijsverhogingen. Dit bewijst toch dat men heel ver afstaat van de realiteit;  senioren met een (te) laag pensioen vallen hierbij zeker uit de boot.

NMBS kiest nu duidelijk voor complexiteit met bijkomende betalende EXTRA kortingkaarten; periode, prijs en kortingspercentage zijn na enig aandringen, nog steeds onbekend. Men spreekt ook over een maximumbedrag, hoeveel? Ook daarover blijft men nog steeds zeer vaag. In de parlementaire commissie mobiliteit stelt NMBS dat de senioren niet méér zullen betalen voor de trein, we twijfelen daaraan na ons persoonlijk contact met NMBS.

Naast de complexiteit van al deze systemen + pittige prijsverhoging wil men senioren richting méér digitale toepassingen duwen (terwijl dit niet altijd evident is); men sluit ook de stationsloketten, wat ondermaats aanvoelt inzake communicatie en veiligheid in de stations.

Inschatten hoeveel keer je dat jaar of die maand nog met de trein gaat rijden, daluren of niet wordt niet eenvoudig; wat is dan de beste koop? Jaarkaart of maandkaart of enkel 40% korting.

In zo een systeem de tickets regelen voor een groepsuitstap met je ouderenorganisatie is niet eenvoudig.  Dan alleen nog maar een ticket voor de trein: dus niet voor de tram, metro of bus.

De Anders-Actieven ACV-Transcom willen eveneens méér reizigers op onze treinen; maar met de huidige NMBS-voorstellen voor senioren, zijn we vrijwel zeker dat dit het omgekeerde effect zal hebben. Senioren met een beperkt budget uitsluiten van Openbaar Vervoer is deontologisch dan ook niet te verantwoorden. NMBS dient dus haar verantwoordelijkheid en sociale rol daarbij op te nemen. Méér reizigers (senioren) op de trein met een sociaal verantwoord tarief.

Maar NMBS blijft momenteel koppig vasthouden aan haar ingewikkeld systeem van voordeelkaarten, extra kortingen en maximumtarieven.

Alternatief voorstel: een  betaalbaar COMBI-ticket of abonnement voor senioren aan 100 euro / jaar (NMBS, De Lijn, MIVB en TEC), werd voorgesteld door de seniorenorganisaties en is een goede piste; dit brengt automatisch meer reizigers op het Openbaar Vervoer; maatschappelijk van belang en het beperkt files. Geen interesse vanuit NMBS!

Journalisten en parlementairen kunnen op beide oren slapen: voor hen werd in het beheerscontract opgenomen dat ze gratis mogen rijden. Maar het behoud van het seniorenticket: Oeps!  Vergeten!


Geplaatst

in

door

Tags: