ACV-Transcom Anders-actieven en andere ouderenorganisaties voeren actie voor aantrekkelijk openbaar vervoer bij Raad van Bestuur NMBS en waarbij ook de jongeren niet vergeten worden.
Op vrijdag 13 december, kwam om 8.30u de Raad van Bestuur van de NMBS samen.
Voor het gebouw van de NMBS aan de Frankrijkstraat hadden om 8.00u een groep afgevaardigden van een hele reeks ouderenorganisaties verzameld. Vertegenwoordigers van de Anders Actieven ACV Transcom, S-Plus, Groen Plus, OKRA, de Verenigde Supporters van het Openbaar Vervoer, ABVV Senioren, Vl@s vzw, Neos, Vief, Grootouders voor het Klimaat, Enéo, FGTB, ACV , CSC Séniors en Séniors PS.
Ze vroegen om een contact met de Raad van Bestuur van de NMBS die binnen bijeenkwam. Luidens de beheersovereenkomst met de NMBS komt het immers aan de Raad van Bestuur toe om te beslissen over de hervorming van de spoorwegtarieven. Bij die komende tariefhervorming zal ook worden beslist over een alternatief voor het seniorenticket en de korting voor (ouders van) grote gezinnen.
De ouderenorganisaties zijn er helemaal niet gerust op. De NMBS houdt vol dat de nieuwe tarieven, waarbij naast het seniorenticket van 8,3 euro ook de korting voor (ouders van) grote gezinnen wordt afgeschaft, er toch een aantrekkelijk tariefsysteem voor ouderen en de jongeren uit de bus zal komen. De NMBS verwijst daarvoor naar de verplichting, voorzien in het beheerscontract.
De ouderenorganisaties willen de NMBS duidelijk maken dat het NMBS-ontwerp, namelijk de 40 % korting zoals voorzien in het beheerscontract en een aanvullende korting tijdens de daluren voor wie een voordeelkaart koopt, voor de ouderenorganisaties niet voldoet.
Het wordt immers ingewikkeld voor een oudere: als je een treinticket wil kopen heb je best een glazen bol bij én een rekenmachine. Een glazen bol om in te schatten hoeveel keer je dat jaar of die maand nog met de trein gaat rijden, en of dat al of niet in de daluren zal zijn.
En dan kan je uitrekenen wat je beste koop is: met of zonder maandelijkse voordeelkaart, of beter een jaarlijkse voordeelkaart, of beter af met die 40 % korting zonder voordeelkaart ook buiten de daluren. Probeer maar eens in zo een systeem de tickets te regelen voor een groepsuitstap met je ouderenorganisatie. En dan heb je alleen nog maar een ticket voor de trein: niet voor de tram, metro of bus op je bestemming.
Een afvaardiging van alle ouderenorganisaties werd ontvangen voor een contact met de NMBS directie. Twee leden van het directiecomité van de NMBS Mevrouw Katrien Blanckaert (HR directie) en Marc Huybrechts (directie Cuystomers Services) stonden samen met Bart Crols (NMBS woordvoerder) de ouderenorganisaties te woord en gaven meer uitleg.
Ook de CEO van de NMBS Mevrouw Sophie Dutordoir en de voorzitter van de Raad van Bestuur Thibaut Georgin kwamen de bezorgdheden van de ouderenorganisaties beluisteren. Er werd van gedachten gewisseld over het voorstel van de ouderenorganisaties om te voorzien in één enkel seniorenabonnement, geldig op trein ,tram, bus en metro in heel het land. En dit naar het voorbeeld en verder bouwend op het bestaande seniorenabonnement bij De Lijn, de TEC en de MIVB.
Een beslissing van de NMBS volgt in de loop van 2025.